Dziękuję za zainteresowanie artykułem... fakt, są tam tylko wskazówki, bo trudno w paru słowach zaprezentować całą procedurę postępowania...
Rozumiem frustrację. Faktycznie trzeba mieć nerwy jak postronki !
Chcę jeszcze nadmienić, że macie prawo zadbać o siebie i nie pozwalać na aroganckie traktowanie. Nigdzie, w żadnej umowie o pracę nie ma paragrafu mówiącego o tym, że jak na mnie będą pluć, to mam mówić: "O! Pada deszcz".
Podrzucę Wam jeden ze sposobów, a Wy sami stwierdzicie czy może być przydatny (mnie się sprawdza w różnych sytuacjach zawodowych i prywatnych). Sposobem na powstrzymywanie zachowań naruszających godność jest m.in. stawianie granic. Podam kolejne kroki, jednakże stosowanie tego sposobu bez wcześniejszego treningu jest ryzykowne (ponieważ wszystkie komunikaty muszą być przekazane precyzyjnie; zachęcam przetestować na łatwiejszych sytuacjach):
1. Prośba i informacja zwrotna.- Bardzo Cię / Was proszę, żebyście nie … , ponieważ mnie to … .Ważne jest, żeby:
- nazwać konkretne zachowanie, np.: … nie chodził po klasie / nie rzucali się ołówkami, nie mówił do mnie Kwoko
- unikać uogólnień, np.: … tak nie się zachowywali / zachowywali się niekulturalnie / żebyście tak nie mówili, ponieważ uczniowie nie będą wiedzieli konkretnie czego nie maja robić (co jest niekulturalne, jakie zachowanie, jaki konkretny test z setek wypowiedzianych).
- nazwać swoje emocje, swój stan ducha (zgodnie z prawdą), np. … ponieważ mnie to irytuje / mnie to rozprasza / bo nie mogę skupić myśli.
2. Stanowcze żądanie.- Nie życzę sobie, żebyś / żebyście … .Ważne jest, żeby:
- wypowiadać te słowa patrząc uczniowi w oczy, bez uśmiechu na twarzy,
- nazwać konkretne zachowanie, np.: … nie chodził po klasie / nie rzucali się ołówkami/ nie mówił do mnie Kwoko,
- po wypowiedzeniu zapadła cisza,
- po wypowiedzeniu nie było tłumaczenia.
3. Zapowiedź sankcji.- Jeżeli jeszcze raz / Jeżeli nadal …, to ja … .Ważne jest, żeby:
- nazwać konkretne zachowanie, np.: … będziecie chodzić po klasie / będziesz rozmawiał / będziesz ubliżał Jurkowi …
- zapowiedziana sankcja była dotkliwa (ale adekwatna do przewinienia) dla uczniów/ucznia,
- zapowiedziana sankcja była wykonalna (i jak zajdzie potrzeba – wykonana)
4. Wykonanie sankcji.Warto, żeby lista sankcji była stworzona wspólnie przez nauczycieli danej szkoły i zatwierdzona przez dyrektora.
Co do przechodzenia obojętnie, gdy uczniowie zaczepiają i naruszają godność, uważam za ryzykowne. Zaczyna się od drobnych zaczepek, a może skończyć na zakładaniu kosza na głowę.
Pozdrawiam i życzę mniej stresów
Polecam się też do indywidualnego kontaktu.