Diagnoza przedszkolna gotowości szkolnej dzieci

Zapraszamy do dodawania swoich ogłoszeń także w serwisie otoedukacja.pl

Diagnoza przedszkolna gotowości szkolnej dzieci

Postprzez cwro » środa, 25 stycznia 2017, 14:34

Diagnoza przedszkolna gotowości szkolnej dzieci

Prowadzący Bożena Janiszewska
Miejsce szkolenia Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości Sp. z o.o.
ul. Woronicza 15 lokal 100, 02-625 Warszawa
Termin 11 lutego 2017r. (sobota)

Godziny 10:00 -18:00
Koszt 250zł
Czas trwania 10 godzin dyd.


ADRESACI SZKOLENIA

Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli oraz szkół podstawowych a także wszystkich zainteresowanych tym tematem.



CEL SZKOLENIA:

· Nauczyciele zapoznają się z problematyką dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.

· Poznają metody badania dojrzałości szkolnej, sposoby oceny poziomu dojrzałości oraz możliwości interpretacji uzyskanych wyników.

· Poznają elementy prognozy funkcjonowania dziecka w szkole w zależności od osiągniętych przez dziecko wyników diagnozy.

· Poznają rodzaje działań wspomagających rozwój dziecka i wyrównujących start szkolny.

· Zapoznają się ze sposobami przekazywania rodzicom uzyskanych informacji o dziecku , poznają formy współpracy z rodzicami.

· Uzyskają wiedzą w zakresie konsultowania się ze specjalistami w celu uzyskania wiedzy na temat przyczyn trudności dziecka w osiągnięciu dojrzałości szkolnej.

Przewidywane efekty szkolenia:

· Nauczyciele będą umieli dokonać diagnozy dojrzałości dzieci korzystając z metod: obserwacji, metod eksperymentalnych, na podstawie analizy wytworów oraz rozmów i wywiadu z rodzicami.

· Nauczyciele będą w stanie dokonać oceny uzyskanych wyników i przyrównać tę ocenę do norm rozwojowych; pozwoli to na określeniem poziomu rozwoju dziecka wzakresie różnych funkcji, co ułatwi zarówno sposób wspomagania rozwoju jak i wstępną prognozę, co do funkcjonowania dziecka w szkole.

· Bardziej wyraziste staną sięzarówno mocne jak i słabsze strony dziecka, co pomoże w planowaniu zajęć i wspomaganiu rozwoju dzieci.

· Rozmawiając z rodzicami o osiągnięciach i kłopotach dzieci , osiągnie się lepsze porozumienie, ujednolici się wspólne oddziaływanie i nawiąże się lepszą współpracę.

PROGRAM SZKOLENIA:

1. Rola wczesnej edukacji przedszkolnej we wszechstronnym rozwoju dziecka.

2. Podstawowe uwarunkowania i prawidłowości rozwoju.

3. Zależność między dojrzewaniem a uczeniem się – okresy sensytywne i krytyczne.

4. Własna aktywność dziecka jako skutek i jednocześnie przyczyna rozwoju; rodzaje aktywności, rola zabawy w rozwoju dziecka.

5. Pojęcie dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.

6. Charakterystyka kryteriów dojrzałości szkolnej:

Dojrzałość fizyczno – ruchowa (wzrost, waga, proporcje, stan zdrowia, poziom sprawności ruchowej, poziom sprawności rąk – czynności samoobsługowe i ruchy narzędziowe oraz poziom grafomotoryki) – jak to sprawdzać i oceniać; normy rozwojowe w tym zakresie.
Rola lateralizacji w funkcjonowaniu dziecka – jak sprawdzić u dziecka lateralizację.
Dojrzałość psychiczna - procesy poznawcze: orientacyjne i intelektualne (charakterystyka: uwagi, pamięci, spostrzegania wzrokowego, słuchowego; charakterystyka procesów myślowych u dzieci – rodzaje i jakość operacji umysłowych; kształtowanie się odwracalności myślenia i decentracjijako podstaw uczenia się szkolnego) omówienie metod sprawdzania i oceny poziomu tych procesów.
Charakterystyka mowy dziecka - mowa jako podstawa szkolnego uczenia się (wymowa, jakość wypowiedzi, zasób słownictwa u dzieci itp. - jak sprawdzić poziom mowy, jak oceniać).
Dojrzałość psychiczna - charakterystyka procesów regulacyjnych. Emocje, jako główny motyw działania dziecka – ich właściwości; potrzeby psychiczne (szczególnie potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji i uznania) jako motywy; samoocena i poczucie własnej wartości jako cele aktywności dziecka; ciekawość i zainteresowania; wzmocnienia - nagrody i kary jako motywy.
Dojrzałość społeczna – umiejętność współżycia i współpracy w grupie, zmniejszanie się liczby konfliktów, rozwój empatii i innych uczuć społecznych, znajomość, rozumienie i stosowanie się do norm i zasad społecznych itp. - metody oceny .
7. Charakterystyka właściwości stosowanych metod przy ocenie dojrzałości szkolnej

Obserwacja i jej cechy.
Techniki eksperymentalne (zmienne zależne i niezależne), rodzaje eksperymentów, testy jako specyficzny rodzaj eksperymentu.
Analiza wytworów (rysunki, budowle, wylepianki itp,)
Rozmowa i wywiad z rodzicami – obowiązujące standardy w stosowaniu tych metod, rodzaj stawianych pytań, sposób przygotowania się do rozmów itp.
8. Ogólna ocena dojrzałości szkolnej, jej interpretacja oraz sposób przekazywania wyników diagnozy rodzicom dzieci.

9. Charakterystyka występujących u dzieci trudności, opóźnień rozwojowych i zaburzeń oraz sposoby postępowania i sposoby wyrównywania startu szkolnego.

10. Omówienie zasad współpracy z rodzicami.


Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości

tel. 22 847 95 42
http://www.cwro.edu.pl/


Zapraszamy!!!
Załączniki
JPEG - 72dpi.jpg
JPEG - 72dpi.jpg (106.87 KiB) Przeglądane 1085 razy
cwro
 
Posty: 99
Dołączył(a): poniedziałek, 1 lutego 2010, 13:26

Powrót do Tablica informacyjna

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron