Diagnoza przedszkolna gotowości szkolnej dzieci
Prowadzący Bożena Janiszewska
Miejsce szkolenia Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości Sp. z o.o.
ul. Woronicza 15 lokal 100, 02-625 Warszawa
Termin 11 lutego 2017r. (sobota)
Godziny 10:00 -18:00
Koszt 250zł
Czas trwania 10 godzin dyd.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli oraz szkół podstawowych a także wszystkich zainteresowanych tym tematem.
CEL SZKOLENIA:
· Nauczyciele zapoznają się z problematyką dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.
· Poznają metody badania dojrzałości szkolnej, sposoby oceny poziomu dojrzałości oraz możliwości interpretacji uzyskanych wyników.
· Poznają elementy prognozy funkcjonowania dziecka w szkole w zależności od osiągniętych przez dziecko wyników diagnozy.
· Poznają rodzaje działań wspomagających rozwój dziecka i wyrównujących start szkolny.
· Zapoznają się ze sposobami przekazywania rodzicom uzyskanych informacji o dziecku , poznają formy współpracy z rodzicami.
· Uzyskają wiedzą w zakresie konsultowania się ze specjalistami w celu uzyskania wiedzy na temat przyczyn trudności dziecka w osiągnięciu dojrzałości szkolnej.
Przewidywane efekty szkolenia:
· Nauczyciele będą umieli dokonać diagnozy dojrzałości dzieci korzystając z metod: obserwacji, metod eksperymentalnych, na podstawie analizy wytworów oraz rozmów i wywiadu z rodzicami.
· Nauczyciele będą w stanie dokonać oceny uzyskanych wyników i przyrównać tę ocenę do norm rozwojowych; pozwoli to na określeniem poziomu rozwoju dziecka wzakresie różnych funkcji, co ułatwi zarówno sposób wspomagania rozwoju jak i wstępną prognozę, co do funkcjonowania dziecka w szkole.
· Bardziej wyraziste staną sięzarówno mocne jak i słabsze strony dziecka, co pomoże w planowaniu zajęć i wspomaganiu rozwoju dzieci.
· Rozmawiając z rodzicami o osiągnięciach i kłopotach dzieci , osiągnie się lepsze porozumienie, ujednolici się wspólne oddziaływanie i nawiąże się lepszą współpracę.
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Rola wczesnej edukacji przedszkolnej we wszechstronnym rozwoju dziecka.
2. Podstawowe uwarunkowania i prawidłowości rozwoju.
3. Zależność między dojrzewaniem a uczeniem się – okresy sensytywne i krytyczne.
4. Własna aktywność dziecka jako skutek i jednocześnie przyczyna rozwoju; rodzaje aktywności, rola zabawy w rozwoju dziecka.
5. Pojęcie dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.
6. Charakterystyka kryteriów dojrzałości szkolnej:
Dojrzałość fizyczno – ruchowa (wzrost, waga, proporcje, stan zdrowia, poziom sprawności ruchowej, poziom sprawności rąk – czynności samoobsługowe i ruchy narzędziowe oraz poziom grafomotoryki) – jak to sprawdzać i oceniać; normy rozwojowe w tym zakresie.
Rola lateralizacji w funkcjonowaniu dziecka – jak sprawdzić u dziecka lateralizację.
Dojrzałość psychiczna - procesy poznawcze: orientacyjne i intelektualne (charakterystyka: uwagi, pamięci, spostrzegania wzrokowego, słuchowego; charakterystyka procesów myślowych u dzieci – rodzaje i jakość operacji umysłowych; kształtowanie się odwracalności myślenia i decentracjijako podstaw uczenia się szkolnego) omówienie metod sprawdzania i oceny poziomu tych procesów.
Charakterystyka mowy dziecka - mowa jako podstawa szkolnego uczenia się (wymowa, jakość wypowiedzi, zasób słownictwa u dzieci itp. - jak sprawdzić poziom mowy, jak oceniać).
Dojrzałość psychiczna - charakterystyka procesów regulacyjnych. Emocje, jako główny motyw działania dziecka – ich właściwości; potrzeby psychiczne (szczególnie potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji i uznania) jako motywy; samoocena i poczucie własnej wartości jako cele aktywności dziecka; ciekawość i zainteresowania; wzmocnienia - nagrody i kary jako motywy.
Dojrzałość społeczna – umiejętność współżycia i współpracy w grupie, zmniejszanie się liczby konfliktów, rozwój empatii i innych uczuć społecznych, znajomość, rozumienie i stosowanie się do norm i zasad społecznych itp. - metody oceny .
7. Charakterystyka właściwości stosowanych metod przy ocenie dojrzałości szkolnej
Obserwacja i jej cechy.
Techniki eksperymentalne (zmienne zależne i niezależne), rodzaje eksperymentów, testy jako specyficzny rodzaj eksperymentu.
Analiza wytworów (rysunki, budowle, wylepianki itp,)
Rozmowa i wywiad z rodzicami – obowiązujące standardy w stosowaniu tych metod, rodzaj stawianych pytań, sposób przygotowania się do rozmów itp.
8. Ogólna ocena dojrzałości szkolnej, jej interpretacja oraz sposób przekazywania wyników diagnozy rodzicom dzieci.
9. Charakterystyka występujących u dzieci trudności, opóźnień rozwojowych i zaburzeń oraz sposoby postępowania i sposoby wyrównywania startu szkolnego.
10. Omówienie zasad współpracy z rodzicami.
Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
tel. 22 847 95 42
http://www.cwro.edu.pl/
Zapraszamy!!!