W ubiegłym roku zakończył się dwuletni projekt „INPRO - Treści i metody szkolenia przedstawicieli różnych zawodów w zakresie opieki nad dzieckiem”, realizowany przez Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Kaliszu (NKJO) wspólnie z Przedszkolem „Niezapominajka”, a także instytucjami z Niemiec (Caritasverband für das Dekanat Borken e.V., Euregio Qualifizierungs-und Technologieforum e.V., Hochschule Osnabrück), Austrii (Volkshilfe Steiermark), Luksemburga (Fondation Caritas Luxembourg) i Wielkiej Brytanii (Point Europa).
W ramach projektu opracowano i przetestowano treści i metody mające na celu rozwój interprofesjonalizmu w zakresie opieki nad dzieckiem, jak również doskonalenia wykwalifikowanego personelu i edukacji na poziomie zawodowym.
Istotą projektu było uczenie poprzez interakcję, w ramach której przedstawiciele różnych zawodów, związanych z opieką nad dzieckiem, współpracują ze sobą, dążąc do opracowania wspólnego programu.
Partnerzy projektu INPRO wypracowali niezbędne treści i metody szkolenia i wspierania nauczycieli w przedszkolach i szkołach podstawowych. Program szkolenia obejmuje warsztaty adresowane do specjalistów w zakresie opieki nad dzieckiem umożliwiające im dalszy rozwój w tej dziedzinie.
Warsztaty, o których mowa, będą realizowane w różnych krajach europejskich, bez względu na różnorodność obowiązujących w nich systemów edukacyjnych. Program powyższych warsztatów bardzo dobrze wpisuje się w polskie realia - w reformę na temat organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w postaci IPET (Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego) oraz rejestrowania jego wdrażania. Mowa tu o Karcie Indywidualnych Potrzeb Ucznia, czyli tak zwanej KIPU.
NKJO w Kaliszu, wychodząc naprzeciw rosnącym potrzebom kształcenia i doskonalenia interprofesjonalistów, podejmie się zorganizowania kursów w oparciu o wypracowane moduły w projekcie INPRO. Kolegium jest gotowe kształcić i doskonalić osoby, które pragną zdobyć wiedzę i umiejętności w tym zakresie.
Wspomniane wyżej moduły w ramach projektu to:
• Zarządzanie przypadkiem (dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);
• Monitorowanie i odnotowywanie rozwoju osobistego i edukacyjnego dziecka (dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi);
• Zdrowie i odżywianie;
• Otwartość interkulturowa.
Jednym z produktów projektu jest „Podręcznik interprofesjonalisty”, który wyjaśnia zagadnienia projektu. Jest on dostępny przede wszystkim w bibliotece Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych w Kaliszu oraz na stronie projektu: http://www.inpro-childcare.eu.
Zachęcamy w szczególności osoby pracujące z dziećmi do lektury i zapoznania się z materiałami dotyczącymi interprofesjonalizmu.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.