Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD)

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD)

Postprzez cwro » wtorek, 18 września 2012, 14:15

22.10.2012r. Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD) jedną z przyczyn trudności w uczeniu się.

Szkolenie przeznaczone jest dla psychologów, logopedów, terapeutów, pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.

Termin: 22 października 2012r. (poniedziałek)

godziny: 10:00 - 15:00

Miejsce: CWRO (Warszawa ul. Woronicza 15 lok. 100)

Koszt: 150 zł

Czas trwania: 6 h dyd.


Cele szkolenia:

1. Zapoznanie z symptomami i diagnostyką CAPD

2. Przedstawienie form terapii.

Program:

1. Czym jest centralne przetwarzanie bodźców dźwiękowych?

- dekodowanie fonetyczne,

- separacja i integracja obuuszna,

- rozpoznawanie procesów czasowych,

- rozdzielczość czasowa.

2. Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego ( CAPD) – definicja.

3. Objawy CAPD.

4. Etiologia CAPD

5. CAPD w zaburzeniach rozwojowych ( dysleksja, ADHD, autyzm, Zespół Aspergera – trudności związane z prawidłową diagnozą, podobieństwa i różnice)

6. Standardy postępowania diagnostycznego CAPD w tym prezentacja stosowanych testów behawioralnych ośrodkowych procesów przetwarzania.

7. Postępowanie terapeutyczne:

a) W szkole – wskazówki dla nauczycieli,

b) W domu – wskazówki dla rodziców

c) Formy pomocy – na przykładzie specjalistycznych treningów słuchowych.
Wiele przypadków trudności w nauce, tj. trudności w pisaniu i czytaniu, a także zaburzeń artykulacji i problemów językowych oraz często współistniejących z nimi zaburzeń emocjonalnych, ma swe źródło w trudnościach przetwarzania dźwięku na poziomie centralnym. Przyczyną tych zaburzeń jest brak pełnego wykorzystania słyszanego sygnału akustycznego przy prawidłowym jego odbiorze w strukturach obwodowych (Katz, 1994).

Diagnozując trudności dziecka związane z rozwojem mowy, uczeniem się, często poprzestaje się jedynie na sprawdzeniu czułości słuchu dziecka. Tymczasem, gdy obserwujemy:

kłopoty z koncentracją uwagi,
skupieniem się na głosie nauczyciela,
brzydkie pismo z błędami,
trudności w czytaniu, polegające na niewłaściwym łączeniu głosek w wyrazy,
trudności z dobrym słyszeniem w szumie,
myleniem podobnie brzmiących głosek jak p/b, t/d i takim też ich zapisywaniem,
brakiem umiejętności konstruowania płynnych wypowiedzi,
konieczność kilkakrotnego powtarzania poleceń,

wówczas powinniśmy rozważyć przeprowadzenie diagnozy w kierunku centralnych zaburzeń przetwarzania dźwięków.

Szacuje się, że co najmniej u połowy dzieci z rozpoznanymi trudnościami w uczeniu się, dysleksją, zespołem zaburzeń uwagi i zachowania występują zaburzenia przetwarzania słuchowego. W wielu przypadkach, to właśnie trudności słuchowe są przyczyną opóźnień w nauce, trudności w czytaniu i pisaniu, czy zaburzeń zachowania.

Szkolenie prowadzi Pani Renata Borowiecka, pedagog specjalny i korekcyjny, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta neurorozwoju INPP, terapeuta Johansena IAS. Prowadzi Centrum Edukacji, Diagnozy i Terapii Psychologiczno.-Pedagogicznej w Warszawie. Pracuje z dziećmi z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami rozwojowymi. Nauczyciel akademicki WSSE. Współzałożycielka Centrum Terapii Johansena IAS Polska w Warszawie.


Uczestnicy otrzymują zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydawane przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości oraz Warszawski Oddział Nr 1 Polskiego Towarzystwa Dysleksji.

Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości
ul. Woronicza 15 lokal 100, 02-625 Warszawa
tel. 22 847-95-42
fax. 22 847-95-41
http://www.cwro.edu.pl
e-mail: cwro@cwro.edu.pl
cwro
 
Posty: 99
Dołączył(a): poniedziałek, 1 lutego 2010, 13:26

Powrót do Zaproszenia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron